Exploitanten van attractieparken hebben het lang niet altijd makkelijk. Ze hebben vaak te maken met een massale toestroom van mensen. Ze gebruiken complexe technische installaties. En enkele keren per jaar worden ze overvallen door extreme weersomstandigheden. Combinaties van dit soort factoren kunnen kleine en grotere incidenten veroorzaken. Wil je die voorkomen, dan moet je echt op alles zijn voorbereid.
Arjan Hendriksen geeft exploitanten én bezoekers tips voor een onbezorgd dagje uit. Hendriksen is manager risicobeheersing bij Interpolis.
Voorkom stresssituaties
Dat er bij mooi weer veel meer bezoekers komen dan normaal, mag geen verrassing zijn. Maar die toestroom in goede banen leiden is telkens weer een uitdaging. Zeker tijdens de piekuren. Dat begint al op het parkeerterrein. Als je meer dan een uur onderweg bent geweest – jengelende kinderen op de achterbank – wil je niet in de rij staan voor een parkeerplaats.
Het ideale parkeerterrein heeft de vorm van een omgekeerde trechter. Na de ingang, waaieren rijbanen uit. Met hulp van stewards vindt iedereen snel en efficiënt een vrije plek.
Wees eerlijk over storingen
Als een populaire attractie uitvalt, is teleurstelling niet te vermijden. Maar goede communicatie kan veel verzachten. Uitval zo snel mogelijk melden, kan veel boze gezichten voorkomen. Want wie nog geen kaartje heeft gekocht, kan dan alsnog besluiten een andere keer terug te komen.
Spreid de massa
Bij topdrukte ontstaan lange rijen voor de populairste attracties. Dat kan tot irritaties en verhitte gemoederen leiden. Het wachten wordt een stuk aangenamer als muzikanten, clowns of goochelaars voor afleiding en vrolijkheid zorgen. Het is ook handig als bezoekers kunnen zien bij welke attracties het minder druk is. Bijvoorbeeld op matrixborden die van alle attracties de actuele wachttijden aangeven.
Houd het weer in de gaten
Hitte, vrieskou, storm, onweer en regen. Elke vorm van extreem weer brengt specifieke risico’s met zich mee. Daar wil je je niet door laten verrassen en dus volg je de weersvoorspellingen op de voet. En je informeert alle medewerkers als er extreem weer op komst is.
Zorg er dan ook voor dat iedereen precies weet wat te doen onder elke weersomstandigheid. Gebruik hiervoor een goed draaiboek en oefen dat. Bijvoorbeeld na sluitingstijd met familie en vrienden van het personeel in ruil voor een dagje gratis toegang. Alleen zo kom je erachter of het draaiboek echt werkt als het nodig is.
Houd toezicht
Waarschuwingsbordjes bij risicovolle situaties alleen, zijn niet genoeg. Kinderen lezen bijvoorbeeld geen bordjes. En buitenlandse bezoekers zullen ze vaak niet begrijpen. Bordjes met ‘Verboden Toegang’ of ‘Dienst’ maken niet altijd indruk. Houd daarom je technische ruimten altijd onbereikbaar en goed afgesloten voor het publiek. Voer hiervoor een sleutelbeleid.
Houd ook goed (camera)toezicht en grijp direct in als iemand zich potentieel gevaarlijk gedraagt. Jongeren zijn nog weleens avontuurlijk en onbezonnen. Dat hoort een beetje bij de leeftijd. Maar dat mag henzelf en anderen niet in gevaar brengen. Treedt daarom streng op bij woest schommelen of opstaan in attracties en andere gevaarlijke acties.
Laat bezoekers niet vallen
De meeste ongevallen in attractieparken hebben weinig met de attracties zelf te maken. Struikelen, verzwikken en uitglijden zijn de voornaamste oorzaken van persoonlijke ongevallen. Dit soort incidenten zijn natuurlijk niet helemaal te voorkomen. Maar een periodieke rondgang over het terrein kan veel leed voorkomen.
Speur naar loszittende tegels en stenen. Wees alert op boomwortels, onverwachte op- en afstapjes. Zijn lastige situaties goed verlicht en wordt er bij gladheid direct gestrooid? Laat elk ongeval en elk bijna ongeval vastleggen. Daarvan valt veel te leren en er is veel leed mee te voorkomen.
Arjan Hendriksen is manager risicobeheersing bij Interpolis. In een reeks bijdragen laat hij bedrijven zien hoe ze doordacht kunnen omgaan met risico’s. Interpolis is partnerexpert van Z24.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl